D. Čaplovič ohodnotil slovenský systém školstva známkou dva mínus

29.04.2012 Bratislava

Bratislava 29. apríla (TASR) - Minister školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) ohodnotil slovenský vzdelávací systém známkou dva mínus. Poslanec SDKÚ-DS Miroslav Beblavý ho prirovnal k vychudnutému bežcovi, ktorý prekvapivo ešte stále dokáže súťažiť na priemernej úrovni. Obaja to uviedli v diskusnej relácii Slovenskej televízie O 5 minúť 12.

"Je tam veľa nedostatkov, ale nie vo vzťahu k učiteľom. Ja si ich nesmierne ctím za to, čo aj v tejto finančnej situácii dokážu urobiť pre naše deti," vysvetlil Čaplovič len mierne nadpriemernú známku, ktorú školstvu udelil. Rezervy vidí nielen vo financovaní školstva, ale aj v jeho nedostatočnej orientácii na prax.

Podľa Beblavého patrí, čo sa týka výsledkov, naše školstvo do priemeru vyspelých krajín sveta. Ak však tieto výsledky porovnáme so zdrojmi, ktoré do školstva idú, zistíme, že slovenské školstvo patrí medzi veľmi efektívne. "My dnes máme priemerného bežca, ktorý je ale tak vychudnutý na kosť, že je človek až prekvapený, že dokáže na priemernej úrovni bežať a dobehnúť do cieľa," dodal poslanec.

Aj Čaplovič súhlasil s názorom, že v pomere k financiám investovaným do jedného žiaka podáva slovenský systém dobré výsledky. Veľa zbytočných problémov však podľa ministra spôsobili nedomyslené zmeny v minulosti.

Beblavý kritizoval vyjadrenia ministra školstva, ale aj premiéra Roberta Fica, ktoré boli podľa neho namierené proti gymnáziám. "Dostal som mailom otázku, prečo je táto vláda proti inteligencii, prečo rozdeľuje," upozornil Beblavý, podľa ktorého vláda stavia do konfliktných pozícií proti sebe základné školy a osemročné gymnáziá, murárov stavia proti gymnazistom, súkromné a cirkevné školy stavia proti štátnym.

"Ja chápem gymnáziá ako elitné výberové školy," odpovedal Čaplovič na otázku, prečo uvažuje o "zreálnení" počtu gymnazistov. Chce posilniť vyučovanie na druhom stupni základných škôl vrátane monitorov. Na základe výsledkov by potom na gymnáziá išli len žiaci, ktorí by preukázali schopnosti v teoretických disciplínach. Podľa Čaploviča by prísnejšie kritériá pri nástupe na elitné školy motivovali aj žiakov šiestych až deviatych ročníkov, aby sa v škole snažili dosiahnuť lepšie výsledky. Pri prijímaní by sa mali zohľadňovať tak známky na vysvedčeniach, ako aj monitory a prípadne prijímačky.

"Myslím, že nakoniec sa to nestane, len zbytočne predtým znepokojíte žiakov aj učiteľov," odkázal Čaplovičovi na margo plánu zreálniť počty gymnazistov Beblavý. Dodal, že Slovensko sa podielom študentov na gymnáziách nijako nevymyká z európskeho priemeru. Podľa Beblavého navyše Čaplovič pristupuje diskriminujúco k súkromnému školstvu, pričom hranicu pri financovaní treba viesť skôr medzi kvalitnými a menej kvalitnými školami.

Podľa ministra školstva v Európe je obvyklé, že verejné, respektíve štátne školy financuje štát a štúdium na súkromných školách si platia žiaci. Slovensko zaviedlo systém, keď súkromné školy dotuje štát. Keďže je tento systém už zabehnutý, rušiť ho nebude. Bude však dávať podstatne vyšší dôraz na to, aby školy za získané financie poskytovali skutočnú kvalitu.

Čo sa týka vysokých škôl, podľa Čaploviča sú tiež veľké rozdiely v ich kvalite a navyše produkujú príliš veľa spoločenskovedne orientovaných absolventov v pomere k absolventom technických smerov. Chce preto presmerovať financie tak, aby sa na nich vo vyššej miere podieľali špičkové školy, ktorých absolventi sa uplatňujú v odboroch, ktoré vyštudovali. Podľa Beblavého má väčší zmysel viac podporovať špičkové tímy, ktoré sú roztrúsené po rôznych školách, ako deliť vysoké školy do rôznych kategórií.
 

Vyberte región